tisdag 17 juni 2008

Till Herr Cancer

För ungefär ett år sedan kom du och tog min kropp i besittning. Jag visste inte då att det var du, även om jag hade mina aningar. När din identitet var avslöjad var karusellen igång och inget har sedan dess blivit riktigt sej likt.
Alltså, så himla fräckt. Hur kunde du ockupera min kropp på det viset. Som en parasit har du snyltat på min egendom. Envist har du sugit dej fast. Spridit dina tentakler inte bara där mitt bröst har suttit.
Ånej,det räckte inte med det. Du har orsakat mej håravfall, svampinfektioner värk och andra oinbjudna åkommor. Men det allra värsta är nog att du infekterade mina tankar och därmed fick fritt spelrum både dag som natt.

Men du! Nu räcker det. Nu ska du ut. Jag kan med 100% säkerhet säja att jag aldrig vill se dej igen. Jag har aldrig varit så säker på något i hela mitt liv som jag är på just det. Ge dej av! Gå nu och kom aldrig, aldrig åter. Min kropp och mina tankar är mina. Du har snyltat nog nu.
Jag vet, jag vet. Tjata inte. Du tog med dej en del positiva saker. Du fick mej faktiskt att vakna upp och inse att livet inte är något man ska ta för givet. Du gav mej en "spark i baken" och för det är jag innerligt tacksam.
Jag lovar att jag ska förvalta den kunskapen väl, varje dag i resten av mitt liv. Som en blomma ska jag vårda mej själv för att växa och bli något vackert.
Insikten var smärtsam och uppvaknandet du gav mej var brutalt. Men nu har du gett mej allt vad du kan ge och jag har gett dej ett år av mitt liv. Det får faktiskt räcka. Nu väljer jag att gå vidare utan dej.

Så farväl, min oönskade kroppsockupant.
Hos mej är du aldrig mer välkommen.


13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej i gen vännen. Ja nu ska livet gå vidare utan Herr Cancer, visst är det helt otroligt att ett årt gått så fort.Jag har ätit tamoxifen i 3 mån o fick hemska sömnsvårigheter, det kändes som jag aldrig sov. Nu har jag fått akupunktur o sover relativt bra igen.

Så kul att du kom in på journalistlinjen. Jättegrattis.
Jag har tagit ledigt hela sommaren o börjar att jobba med mina barn igen 1 sept.
Vi hörs Kramar Maria R

Okki sa...

Hej vännen!

Tänk vad mycke som kan hända på ett år. Helt otroligt, ingen rolig erfarenhet. Men nu är den där i ryggsäcken och påminner oss om att livet är väldigt skört. Hoppas du slipper biverkningar av antihormonella. Själv har jag väl klarat mig skapligt, lite svag i kroppen är jag allt men det kanske går över *hoppas det*

Ville passa på att önska dig en riktigt trevlig midsommar. Hoppas du får äta riktigt mycke "östgöta gubbar"

Kramar

Isabelle sa...

Vilket bra brev. Så fint och klokt skrivet. Jag känner precis lika.

Önskar dig en fin midsommar. Kram!

Anonym sa...

Önskar tips från coachen... Vi tänker lägga in en dag i Blekinge i vår semesterrutt. Vad ska man se om man har just en dag? (hm vore bra om du svarar nånstans i västra delarna!)

//Kram Sara

Jag Hellen sa...

Hej Maria. Vad skönt att höra att du kan sova igen. Visst har det gått fort. Känns som igår när vi registrerade oss på mailinglistan. Kommer du ihåg när vi mailade du och jag och Veronica, inför cellgifterna? Nu är den biten över tack och lov. Det kunde man inte se då. Koppla av och njut nu i sommar och få alla krafterna åter.
Kram Bea

Jag Hellen sa...

Hej Okki!
Ja allt har gått så fort och det är väldigt skönt att cellgifter och strålning är över nu. Skönt att det går så bra med din medicin. Jag har ätit min i 11 dagar nu och tycker inte jag känner så mycket jag heller.
Hoppas att du inte regnade bort i midsommar. Här kom det ett riktigt åskregn för en stund sedan. Hoppas inte sommaren är över nu.
Vi hörs!
Kram Bea

Jag Hellen sa...

Kram till dej också Isabelle och ha en riktigt skön sommar.
Bea

Jag Hellen sa...

Oj Sara. I de västra delarna? Ja Hanöbukten vid Sölvesborg är fin. Överhuvutaget så är det himla fint efter hela Blekingekusten. Det är ungefär 3 mil mellan Blekinges alla städer. Karlskrona, Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg. En tur till Kristianstad är aldrig fel. Visserligen inte i Blekinge, men inte så långt därifrån. Dom har världen bästa mjukglass på Domus i K-stad;=) Nåt för ungarna kanske.
Ha det så trevligt.
Kram Bea

Anonym sa...

Tack för tipset! Vi kan nog passera mjukglassen, det passar in i rutten...
Men, du o jag hinner nog att ses innan det!

Anonym sa...

Hej
Mycket bra skrivet.
Har själv op. bort ett bröst fått cytostatika, strålats och ätit tamoxifen / armidex i 5år.
Var 39år när det började.
Det är 1 år sen jag slutade med tab. och mår idag mkt. bra.
Du ska se att dessa 5år bara rinner iväg.
lycka till och många kramar från Piteå. Marie

Mette sa...

Heeeej!!
Längesedan jag läste nå´n annans blogg. Men eftersom jag bestämt mig för att må bra så kommer jag numera att ha koll på dina skriverier Héléne.

Jo jag läste i någon av the dodgy: stadens alla gratistidningar att Herr Cancer gett upp.

Han har skaffat ett jordgubbsstånd i Jesusparken.

Han ska leta upp ett bättre ställe för alla presumptiva köpare skriker i Herr Cancers öra:

"FATTA HUR DINA JORDGUBBAR KLETAR SÖNDER SPRUTORNA!!"

Han är ledsen och ensam om kvällarna men de visar ju dubbelavsnitt på trean med SATC - programmet lyfter honom till andra andliga världar.

Och ibland ser man faktiskt glädje i hans lilla rinnande öga. Ett litet leende besmutsat - då. Med all öppenhet - NU.

Kram!M

claudia stefan sa...

En stor vittnesbörd jag måste dela med alla patienter i cancer
världen.
Min morbror fick diagnosen etapp 4 primär levercancer
Mars 2013. Läkaren berättade det var inte mycket att vara
gjort sedan tumören var 7 inches på hans lägre lob
såväl som vid sina lymfkörtlar. Vi bestämde oss för att gå
hem och kallade hospice ges morfin för smärta.
Ed hatade morfin som bröt honom och
påverkade hans sinne. Efter en vecka hemma, bestämde vi oss för att göra
vad vi har gjort i många år, räkna med ourselves.We
var bara på sjukhuset i tre dagar med svår smärta. De
cancer hade blockerat hans gallgången, efter att vi väljer en
Naturläkemedel läkare och har inte haft konventionell
behandlingar.
En dag kom jag till användningen av olja behandling cannabis
cancer och jag såg ett inlägg om hur det var en cancerpatient
botas med cannabis olja. Jag behövde akut hjälp och jag
kontakt e-post
(Drmurraymedicalservice@gmail.com) för att få cannabisolja, var jag
given bruksanvisningen om hur man använder den. efter att ha tagit
en gram olja per dag. Inom några veckor hans smärta och
svullen mage försvann och med det kom hopp och
en god livskvalitet. Vi såg aldrig en ocologist och endast
ett blodprov göras efter den första diagnosen CT-scan.
Hans tumörmarkör gick från mer än 6000 till det normala och han är
mår bra. Vi vet inte hur detta kommer att spela ut,
men njuta av varje dag och tack. När jag skriver detta
post, är fri av levercancer och läkaren min make
bekräftade att cancer botas permanent.
För omedelbar hjälp med alla medicinska problem som du och
din familj kan uppleva, kontakta Dr. Rick Simpson
genom
E-post: (drmurraymedicalservice@gmail.com)

Anonym sa...

Min syster Outi Linda diagnostiserades av bröstcancer och hon var vid dödspunkten, med bröstcancer i det sista skedet är nu åter lever och hon är så frisk nu. Tack vare Rick Simpson cannabisolja som vi köpte i Auatralia på: Ricksimpsonmedicaloil@outlook.com kunde Cannabisoljan framgångsrikt användas för att bota min systers bröstcancer inom 3 månader, vilket Rick Simpson uttryckte. Återigen vill jag tacka Rick Simpson för hans underbara Cannabis Oil, vi är nu lyckliga familj med min syster tillbaka levande, stark och hälsosam. kontakta honom för din egen medicinering på: Ricksimpsonmedicaloil@outlook.com

Vänliga hälsningar,
Outi Linda