torsdag 3 april 2008

Nya rutiner

I dag är jag trött. La mej på soffan för att vila en timme en timme som jag brukar. Sover aldrig den där timmen utan brukar bara slumra. Idag somnade jag som en stock och sov i tre timmar. Jag trodde inte mina ögon när jag vaknade.
Måste försöka komma i säng tidigare på kvällarna. Det går inte att vara uppe till ett om nätterna när klocka ringer halvsju. Dessutom så somnar jag aldrig direkt när jag lägger mej utan läser en stund så klockan kan bli närmare två innan jag sover.

Sömnen har varit ett problem sedan jag fick cancer. Även om jag har varit supertrött och försökt att lägga mej tidigt så har jag inte kunnat sova ändå. Många nätter har jag inte sovit mer än fyra till fem timmar. Men innan så kunde jag ju sova tills jag vaknade även om jag inte brukar sova så speciellt länge.
Nu ringer klockan och det blir lite annorlunda. Jag tycker att det är bra. Det är så lätt att det blir fel när man inte jobbar. Nu när jag ställer klockan så blir jag mer naturligt trött.

Har nu strålats tre gånger och det går bra. Det tar inte många minuter nu när alla mätningar är gjorda. Personalen är jättetrevlig.

Har börjat komma igång ordentligt med min stavgång även om det tog emot rejält idag. Hade helst velat fortsätta att ligga på soffan men det blir jag ju inte piggare av. Vill försöka få upp min kondition som är urusel just nu och det får man inte gratis. Det blir att sparka sej själv som jag brukar säja.
Nästan alla som får cellgifter går upp i vikt. Många går upp rejält. Jag har bara ökat 3 kilo och det är jag glad över. Men jag hade lite övervikt innan och tänkte försöka satsa att gå ner en 5 kilo till att börja med. Det är ju snart bikinidags och då vill man ju inte ha för många volanger runt midjan;=)

7 kommentarer:

Bågan sa...

Hej vännen!
Saknar dej och då passar jag på att gå in och läsa hos dej ist.
Tyvärr kan jag inte alltid kommentera, för datorn låser sej och vill inte vara med på några som helst klickanden.
Passar på att kommentera mycket på en gång!
Va trevligt att se bilder på dej. Man får en helt annan syn på galningen. Jag tycker fortfarande att du är en fantastisk person. Tur att vi inte bor nära varandra... antagligen hade vi plågat livet av varandra med en massa dåliga skämt och skratt.
Vi behöver det! Båda har det lite jobbigt just nu, men naturligtvis finns det ett ljus i tunneln!
KRRRRRRRRRAM

Kristallen/Obs ny bloggadress: www.kristallens.blogg.se sa...

Öka i vikt, nej vill jag ju inte har redan lagt på mig flera kilo sen detta började, usch usch men men man får väl vara glad om man kan bli frisk i allafall..

Hoppas nu att du får en go helg och att du får sova på nätterna. Sköt om dig kram Christel

Nina sa...

Heja dig..
jag vet inte om jag hade haft kraften att ta mig ut med stavarna...
En stor eloge till dig att du sparkade dig i baken...
Skönt att det börjar gå smidigt med strålningen..
Jag är förhoppningsvis färdig med cellgifterna till midsommar...
hoppas hoppas..
massor av kramar till dig
nina

Jag Hellen sa...

Bågan. Jag galen??? Jo det stämmer nog. Lite galen är jag allt;=)
Hoppas att du kommer att må bättre snart. Jag har förstått att det är något som inte är som det ska.
Kram Bea

Jag Hellen sa...

Cristel. Jag inte trodde man att man skulle bli fet av att ha cancer;=) Har fått stränga förmaningar av strålningspersonalen, att inte banta så länge jag strålas. Kroppen måste ha fett för att få energi att orka med strålningen.
Hm.... inte vad jag ville höra just nu.
Kram Bea

Jag Hellen sa...

Nina. Det kommer att gå så fort. Det tror man inte när man börjar, men det gör den.
Försök att gå ut varje dag under behandlingen. Det gör gott för kropp och själ hur man än mår.
Kram Bea

Mette sa...

Hm ... volanger var ju ett ganska smickrande ord... det kan jag ju stjäla ...